6 tipů, jak zvládnout distanční výuku

Máme za sebou už skoro rok, kdy je všude okolo nás skloňovaným souslovím distanční výuka. Můžeme na ní najít klady i zápory, avšak až příliš často je spojována se zhoršením prospěchu žáků. Představme si jeden příběh za všechny.

Příběh Vojty

Vojta je v šesté třídě a vzdělává se momentálně distančně. Z počátku na tom našel spoustu pozitiv. Nemusí tak brzy vstávat ani chystat tašku do školy. Ale teď mu to spíš už leze krkem. Dříve ráno pospíchal do školy, teď má zase co dělat, aby se před výukou převlékl z pyžama. Kdyby učitelka netrvala na zapnuté kameře, klidně by zůstal v něm. Na stole má hromadu učebnic a sešitů, ve které se každou chvíli přehrabuje, aby našel to, co potřebuje. Výsledkem je, že momentálně pod ní stůl není prakticky vidět. Někdy ho to štve. Říká si, že ve škole by mu to neprošlo, ale tady je doma a koneckonců to tak mít může. Co ho štve víc, je, že se mu zhoršily známky. Každou chvíli zapomene odevzdat některý úkol. Na výuku se mu špatně soustředí.

Ve škole se nikdy moc učit vlastně nemusel a šlo mu to tak nějak samo. Chybí mu klasické přestávky s kámoši. No a také pravidelné hraní fotbalu.

Strukturujte čas a prostor

Připomíná Vojta někoho? V čem je distanční výuka vlastně tolik jiná oproti běžné? No jistě, probíhá doma za počítačem a ne ve škole. Ale není to to jediné. Škola vyjma učení a sociálních kontaktů dává do života dětem jistá pravidla. Zkusme se podívat na to, jak by podobná pravidla mohla pomoci i doma při online výuce.

V běžném provozu škola udává u dětí podobu většiny dne. Musí vstávat tak, aby stihly přijít před první hodinou. Poté mají výuku je rozdělenou na jednotlivé hodiny a mezi nimi je čas kromě zábavy i na přípravu na další hodinu. Odpoledne je třeba věnovat se domácím úkolům a přípravě na další den.

Při online výuce se nedá plně nahradit vše, co děti mohou dělat ve škole. Přestávky s kamarády nebo úkoly připomenuté zcela bezděčně spolužákem zkrátka zůstávají doménou klasické výuky. Zkuste školní den v domácím prostředí přiblížit alespoň trochu tomu běžnému školnímu. Zde najdete několik tipů, jak na to:

  1. Zorganizovat prostor – uspořádat učebnice na jedno místo na stole či v něm, udržovat pracovní místo přehledné
  2. Připravit si pomůcky na aktuální den – klidně je možné klasicky připravit aktovku s pomůckami nebo věci na aktuální den dát na jiné dobře dostupné místo
  3. Před každým předmětem připravit na okraj stolu jen to, co bude aktuálně potřebovat
  4. Střídat činnosti – pasivní x aktivní, řízené x spontánní, při pauzách nezapomínat zařadit pohyb
  5. Úkoly zapisovat na vhodné místo a odškrtávat již splněné – dobře poslouží diář či kalendář
  6. Nahradit čas, který dříve patřil organizovaným zájmovým činnostem jinou smysluplnou činností – např. sportem, zájmy společně s rodinnou, společenskou hrou, četbou apod.

Když se znovu podíváme na příběh Vojty, tak v něm najdeme také stesk po přátelích a po dostatečném pohybu. V době, kdy odpadá povinnost i toho nejmenšího pohybu, tzn. cesty do školy, se mnohdy setkáte s dětmi, které tráví celé dny doma v pokoji. Vojtovi bychom tak mohli ještě poradit, že místo fotbalu si může jít zaběhat či se projet na kole. Je důležité nezapomínat na to, že pohyb je velmi důležitý pro fyzickou i psychickou kondici každého z nás.

Pozitiva distanční výuky

Vyjma negativ, která dnes umí vyjmenovat takřka každý, nám distanční výuka může přinést i něco pozitivního. Pojďme se podívat na to, co mezi pozitiva můžeme zahrnout.

Jde například o nové dovednosti a schopnost samostatné práce. Nové způsoby řešení problémů díky vlastní tvořivosti a online komunikace skrze různé aplikace, kterou řada z dětí zužitkuje i v budoucím zaměstnání. Možnost pracovat vlastním tempem, upravit si pracovní prostředí dle svých preferencí a více pohodlí.

Ačkoliv je jasné, že distanční výuka v ledasčem nemůže nahradit výuku přímou, tak je možné si ji alespoň zpříjemnit, lépe strukturovat a využít benefitů, které nám přinést může.